Tamale en Mole National Park - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Tamale en Mole National Park - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Tamale en Mole National Park

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

26 April 2010 | Ghana, Kumasi

Afgelopen donderdag had ik om half 10 met Annemieke afgesproken op het STC-station, lekker een weekendje naar het Noorden toe.. Meestal komen de bussen niet zo op tijd hier, dus toen hij er om 10 uur nog niet was, keken we hier niet vreemd van op! Na iets meer dan een half uur gingen we toch even twijfelen en ben ik even gaan vragen bij het loket waar de bus nou precies vertrok.. Blijkbaar aan de andere kant en hij was al vertrokken.. Woepsie!! En dat was de enige bus die deze dag vertrok! In het begin konden we er eigenlijk wel om lachen en zijn toen naar het Metro Mass Station gegaan, om te kijken of we hier nog een bus konden regelen.. Hier aangekomen konden ze niet echt zeggen wanneer er nog een bus richting Tamale zou vertrekken en dat we dus moesten wachten.. Ook kon je pas je kaartje kopen als de bus er was en we hadden al gehoord dat dit weleens flink wat duw- en trekwerk kon worden! :) Na 1,5 uur wachten hadden we er eigenlijk toch wel een beetje de balen in.. We hadden al lekker opweg kunnen zijn en de busreis duurde ongeveer 7 uur!
Om half 2 kwam eindelijk de bus aan en Annemieke zat al helemaal klaar om zichzelf er tussen te werpen, wat een gedoe voor een klein loketje! We hadden al snel kaartjes en konden toen toch eindelijk op weg! Rond een uurtje of 7 begon het te onweren, wat een prachtig gezicht was dat!! Dus ergens toch maar goed dat we de STC-bus hadden gemist.. ;) Om half 9 kwamen we eindelijk aan in Tamale en zijn we samen met Sanne en Jitske een hapje gaan eten. Daarna gelijk doorgegaan naar het hotel, want wat waren wij moe! En we moesten er die nacht weer om kwart over 3 eruit, om de bus naar Mole National Park te nemen.. Bij het trotrostation bleek de bus die we moesten hebben niet door Larabanga te gaan, gezien de zware regenval die nacht en de zeer slecht begaanbare weg.. Daar stonden we dan om half 5 ’s ochtends! Een meneer zei dat hij wel wat voor ons kon regelen en dat we hier even moesten wachten.. Oke, dan doen we dat maar!! :) Na een uur moesten we mee komen en langs de weg wachten, hij had blijkbaar een kennis geregeld met een pick-up die ons wel wilde brengen.. Hihi, we zagen ons al helemaal zitten in een open bak achterin! Maar toen kwam er een mooie 4x4 aangereden, wat ons weer helemaal blij maakte! De weg naar Larabanga was inderdaad behoorlijk slecht, zelfs in zo’n goede auto! In Larabanga zijn we met een scootertaxi naar Mole gegaan, de omgeving was (eigenlijk zoals altijd) weer prachtig en een ritje achterop is erg leuk om te doen! Eenmaal aangekomen in de kamer, hadden we prachtig uitzicht over het park.. En toen hoorden we opeens een olifant!! Haha, als een stel blije kinders naar de waterplas gerend en ja hoor, daar stonden 4 olifanten lekker wat te drinken!! Zo bijzonder om dit te zien! Eerst even een tijdje op een rots zitten kijken en toen maar besloten dat we snel een gids moesten regelen, omdat dit misschien wel de enige kans was om ze van dichtbij te zien! Na een stukje gelopen te hebben, lag er opeens een grote krokodil op de oever.. Spannend!! Daarna doorgelopen naar de kudde olifanten en we konden redelijk dichtbij komen.. Ik was er echt een beetje sprakeloos van, wat mooi om die machtige dieren zo te zien in het wild! Heel veel foto’s gemaakt en nog een stuk met de kudde meegelopen, die opweg waren naar een modderpoel.. Het was maar goed dat we toch nog snel een gids hadden geregeld, want niet lang daarna verdwenen ze in de bossen! Op de terugweg hebben we nog wat krokodillen in het water gespot en kwam er af en toe een antilope voorbij.. Eenmaal terug bij het hotel zijn we lekker het zwembad ingedoken, erg lekker na het zeer vroege opstaan!
De volgende dag moesten we er alweer vroeg uit voor onze jeepsafari.. Om 7 uur een jeep en gids geregeld en nog twee Nederlandse meiden ontmoet die wel meewilden! Eigenlijk al vrij snel zagen we een olifant aan het water en jeetje, wat waren we weer blij! :D Een stuk er naar toe gelopen, toen er steeds meer olifanten bij kwamen en stonden ze met z’n 5en in een modderpoel.. Ik denk dat we op den duur maar zo’n 20 meter van ze afstonden, echt zo ontzettend gaaf!! Weer veel mooie foto’s kunnen maken en een hele poos vol bewondering naar ze staan kijken.. Daarna weer doorgegaan met de tour en gevraagd of we op het dak mochten zitten van de jeep! Was echt super!! Mooi uitzicht en we moesten af en toe erg ons best doen om de takken van de bomen te ontwijken! :)
Tijdens de tour hebben we ook nog veel antilopes, wilde zwijnen en bavianen gezien.. De jeepsafari vloog voorbij en zijn toen lekker wat gaan ontbijten en daarna weer het zwembad ingedoken! Het was deze dag zo ontzettend warm!! Daarna lekker op een terrasje gezeten en genoten van het uitzicht.. Tijdens de lunch hadden we weer geluk, want daar waren de olifanten alweer!! En dat terwijl sommige mensen ze nooit zien als ze in Mole zijn! De rest van de dag eigenlijk weinig meer gedaan, we waren allemaal erg moe! Lekker nog wat gezwommen en op den duur hadden we de olifanten weer gespot in het water!! Wat gaaf om dat te zien, zo dichtbij! Lekker met Annemieke een rustig plekje opgezocht en de olifanten helemaal gevolgd..
Zondag gingen we weer terug naar Tamale, we wilden allemaal graag nog even wat souveniertjes shoppen.. We wisten alleen niet zo goed hoe we weer terug moesten komen! Eerst een jeep geregeld die ons wel wilde afzetten in Larabanga, hier gehoopt de bus te kunnen pakken om 7 uur, maar deze kwam helaas niet opdagen, gezien de weg nog steeds te slecht was.. Toen heeft iemand een taxi voor ons geregeld, die toen hij aankwam aardig wat geld er voor vroeg! We waren gelukkig met z’n 6en, dus konden het opdelen.. Het was wel even proppen in de taxi en de rit was echt verschrikkelijk!! Uiteraard kregen we ook nog pech en zaten we daar in de middle of nowhere! :) Gelukkig kwamen wat mannen te hulp en konden we na een uurtje weer op pad.. De chauffeur trok zich vrij weinig aan van de diepe kuilen in de weg en heeft volgens mij aardig zijn onderstel kapot gereden! Daarnaast heeft hij helemaal omgereden, gezien de korte weg naar Tamale te slecht was volgens hem.. Voor mijn gevoel was deze weg niet veel beter, maar goed!
Eenmaal bij de verharde weg aangekomen, stond er een trotro op ons te wachten.. Eerst alleen met z’n 6en, maar daarna zat de trotro volgeladen en werd er ook nog eens een koe achterin gelegd.. Dit was echt te zielig, beestje was helemaal in elkaar gebonden en toen in de trotro gegooid met daarop de bank! Ik vond het echt zooo naar!! Ik weet dat in Nederland slachtvee ook totaal niet goed worden behandeld, maar om dit van zo dichtbij te zien vond ik maar helemaal niks! :(
Rond 3 uur waren we dan toch eindelijk in Tamale, even snel een hotelletje geregeld en toen toch nog even de cultuurmarkt opgegaan.. Helaas waren de meeste winkeltjes gesloten, maar heb nog wel een hele leuke poef gescoord! Daarna ergens op een dakterras gaan eten, was erg relaxed en het eten was super!!
Vandaag een bus kunnen pakken om 8 uur en om half 3 waren we eindelijk weer in Kumasi.. Wat een rit was dat weer en de hele reis hebben we mogen genieten van Ghanese films met veel geschreeuw en gehuil.. Pfff! :)

En toen had ik nog maar 3 weekjes te gaan, gaat nu wel erg opschieten hoor!! Aan de ene kant vind ik het jammer, maar kijk ook wel weer uit naar het gewoon weer lekker thuis zijn! Ik ga van de week aan de slag met het sponsorgeld, dus laat jullie in mijn volgende blog weten hoe het daarmee gaat!

• 26 April 2010 - 17:20

Anneke:

Heey Amanda,
    Wat een avontuur zeg zo'n weekendje naar het noorden. is eigenlijk je eerste reisverslag die ik lees nu. Gaat al wel opschieten nu is wel logisch dat je daar een dubbel gevoel bij hebt.
    Het is daar ook zo prachtig..... Tellen zelf ook af om je weer in levende lijve te aanschouwen. Nou meiss dikke kus van ja tantetje

• 26 April 2010 - 18:07

Yvonne:

Amandaatjeeee,

zo supergaaf dat je die olifanten hebt gezien! :-d Stiekem vind ik het helemaal niet erg dat je weer terugkomt hoor!!! Ben blij als ik je weer zie straks.

Geniet nog ff van alles en neem vast een beetje afstand van iedereen daar. Het zal best wel weer wennen zijn straks.

Dikke knuffel Yvonne

• 26 April 2010 - 18:27

Louise:

hey aman,
    gaaf zeg die olifanten! je maakt daar echt veel mee, lees je verslagen elke keer weer met plezier!
    gaat toch wel snel hoor, nog maar 3 weken, wel lekker dat je dan hier iedereen weer ziet! maar begrijp dat dat ook wel dubbel is omdat je daar iedereen achter laat...
    ik hoop trouwens wel dat dat poefje het langer volhoud dan al die anderen... haha
    liefs louise

• 26 April 2010 - 19:58

Bert:

deze pakken ze je niet meer af neem het nog maar van in nederland zie je allen maar een kat en hond los
    de tijd vlieg om denk om de kilos voor de vlucht terug als die spullen:>

• 27 April 2010 - 07:30

Manon- Activity Int.:

Hoi Amanda!!

Jeetje, wat supergaaf zeg, en wat een geluk!!! Al die olifanten.. En dat jullie ze zo vaak hebben gezien! Is echt een wonder!

Geniet er nog eventjes van, nu gaat het heel erg snel! :-)
    Het zonnetje begint ook in Nederland te schijnen, dus je hebt je thuiskomst goed gepland.

Groetjes,

Manon
    Activity International

• 27 April 2010 - 14:14

Opa En Oma Nijenhuis:

Hallo Amanda
    even een berichtje te rug dat waren dan wel vier drukke dagen maar toch ook gerg leuk ik ben
    wel wat jaloers er op maarzau het toch niet kunnen vol brengen want mijn bennenzijn op het ogenblik erg slecht we
    zijn woensdag 55 jaar getrouwt maar doen niets
    aan iedreen is welkom die er aan denkter is altijd wel koffie mrt een drankje verder alles
    goed hopen je dan gauw weer te zien groetje van opa en oma xxxxx

• 27 April 2010 - 15:01

Jenny:

Zo wat een avontuur zeg haha, super gaaf lijkt me om mee te maken. Geniet er nog even van meis en ik ben heel benieuwd naar je foto's.

Kus Jenny

• 28 April 2010 - 08:23

Gerrie.:

Hoi Amanda

Wat is het leuk om deze verhalen van jou te lezen, corina heeft in Tamale in het weeshuis gewerkt, en daar komt haar vriend vandaan en zijn ouders wonen in Larabanga we,we gaan zelf ook met vakantie naar Ghana en gaan dan ook naar Tamale en Larabanga,en gaan dan uiteraard ook een bezoekje brengen aan zijn ouders. Als ik dit allemaal lees staat ons nog wat te wachten daar omdat de regentijd nu begint, het is heel erg grappig om dit allemaal te lezen.

Jullie hebben echt geluk dat jullie al die dieren hebben gezien, toen corina er was hebben ze regelmatig wezen spotten maar was gewoon niets te zien. Het gaat nu al opschieten voor je nog 3 weken en die zijn ook zo weer om. en nog veel succes met het vinden van een goed project voor je sponsergeld.

Groet Gerrie.

• 01 Mei 2010 - 09:14

Caroline:

Hoi Amanda, hier een berichtje van ons natte kikker landje, snik!!!
    Ook al is de afgelopen twee a drie weken hier zonnetje (heerlijk) aanwezig geweest en hebben
    we massaal de kasten omgezet in zomer kleding en de winterkleding ver ver weggestopt,
    (eindelijk) valt het niet mee om jouw zonnige tekst te lezen!!!
    Geweldig jouw verslagen wat je allemaal meemaakt is zo leuk om te lezen, ik hoop ooit nog eens
    met Klaas zo’n reis te maken ( hij wil wel effe met me naar de dierentuin, zegt ie !!) grom.
    Nou meissie het aftellen gaat voor jouw zo beetje beginnen en dan zien we graag jouw en je
    persoonlijke verhalen met foto’s tegemoet, heel veel liefs en een knuffel van al de Mieropjes
    ,groetjes Caroline

• 02 Mei 2010 - 18:39

Mams:

Hoi schat nog twee weekjes.we keken er allemaal tegen aan drie maanden wat een tijd. maar door de techniek van tegenwoordig mailen bellen skijpen was je toch te zien en dat maakte het allemaal wat makkelijker.maar nog twee weken en dan kunnen we je weer lekker vast pakken.
    Geniet er nog van. heel veel liefs en kxs van ons allemaal.

• 03 Mei 2010 - 10:32

Marieke:

hay amanda.
    wat kun je het toch allemaal mooi omschrijven ik zie het soms zo voor me,ja meid het is alweer bijna om, geniet er nog maar even heel intens van en leg maar zo veel mogelijk vast, want als je straks terug bent lijkt het allemaal heel ver weg, nou we kijken allemaal uit naar de dag dat je thuis komt en ik hoop nog wel wat reisverslagen te kunnen lezen voor je terug bent,nogmaals geniet nog even lekker en doe voorzichtig,liefs en een dikke knuf van tante marieke