De harde realiteit - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu De harde realiteit - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

De harde realiteit

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

09 Mei 2010 | Ghana, Kumasi

Hallo lieve allemaal!

Mijn allerlaatste weekje hier in Ghana gaat alweer bijna in! Opeens is de tijd voor me gevoel voorbij gevlogen.. Heel veel zin om iedereen strakjes weer te zien, maar ergens vind ik het ook heel erg jammer dat het er hier alweer bijna opzit! Ik zie erg op tegen het afscheid nemen van de kindjes! Afgelopen donderdag heeft Anouschka afscheid genomen van de kinderen en we werden die dag echt weer even op de harde realiteit gedrukt.. Shaibu had die dag een woede-aanval, waarbij hij zat te schreeuwen en meerdere kinderen en mij sloeg, waardoor ik hem even op mijn schoot heb vastgepakt, zodat hij tot rust kon komen. Het mannetje was zo boos en had helaas geen luier om, waardoor hij me helemaal had onder geplast.. Ik heb hem toen even op de tafel gezet, om z’n natte kleren uit te doen en een luiertje om te doen, wordt één van de huismoeders helemaal boos, omdat het geen baby meer is en bla bla bla.. Ik was op dat moment eigenlijk helemaal klaar met ze, gezien sommige alleen maar op hun luie kont zitten en werkelijk waar helemaal niks met de kinderen doen.. En ook al lopen ze er telkens om te zeuren, er zijn gewoon genoeg luiers! Dus boos terug gezegd dat hij gewoon nog niet zindelijk is en m’n hele broek onder had geplast! Ik liep eventjes weg van de tafel om z’n natte broekje weg te gooien en een schone te pakken, hoor ik opeens Anouschka schreeuwen.. Had de huismoeder Shaibu van de tafel getrokken en sloeg ze keihard met een stok tegen z’n onderbeentjes aan!! Ik kon het gewoon niet geloven!! Snel terug gelopen en het mannetje gelijk opgepakt om hem te troosten.. Het brak echt ons hart.. Dat stomme wijf was gewoon gefrustreerd ofzo, omdat ik niet naar haar luisterde en uitte dit op een weerloos kindje, echt niet te geloven gewoon! Daarna Shaibu aan Anous gegeven en heeft zij hem de rest van de dag lekker verwend..
Door dit voorval besefte we allebei maar weer al te goed dat onze tijd hier er bijna opzit en we gewoon niks meer voor de kindjes kunnen doen.. Nu helpt de gedachte dat je er elke ochtend weer bent om ze een positief momentje te geven, maar straks kan dat helaas niet meer.. Dat geeft wel een heel machteloos en verdrietig gevoel.. Ik hoop dan ook dat er snel weer nieuwe vrijwilligers komen in het weeshuis, want strakjes zijn er nog maar drie over! Deze laatste week ga ik nog even heeeeeel hard kroelen met de kiddies!

Dit weekend ben ik met Annemieke en Kate naar het Hand in Hand Project geweest in Nkoranza, dit is opgezet door een Nederlandse arts voor gehandicapte kinderen. Wat is dit ontzettend leuk en goed opgezet zeg! Heerlijk om hier een weekendje te verblijven, zo rustgevend.. En zo goed om te zien dat de kinderen hier een tweede kans krijgen, gezien kinderen met een handicap hier nog vaak worden gezien als een schande.. Door dit project wordt de kijk hierop hopelijk ook anders!

Ik ben helaas niet meer bij het weeshuis in Homako wezen kijken, gezien de reistijd en wat ik allemaal nog wil doen in mijn laatste weekje.. De muur van het jongenshuis staat er al voor een groot gedeelte en ook de deurposten zijn geplaatst! Ik zal van de week nog even proberen wat foto’s op deze site te zetten! Daarnaast wil ik voor mijn eigen weeshuis een klein pakketje maken, met daarin babyflessen (de kleintjes krijgen nu te drinken vanuit een bekertje, wat letterlijk erin wordt gegooid, waardoor de baby’s zich vaak verslikken en de helft ernaast loopt), talkpoeder, vitamine-siroop, kinderparacetamol en dat soort dingetjes! Hier hebben ze opzich wel echt wat aan en heb ook wel het idee dat ze echt voor de kinderen zullen gebruiken..

Volgende keer alweer m'n allerlaatste blogje vanuit Ghana.. :( Deze week nog maar even heeeeel erg genieten!

  • 10 Mei 2010 - 07:26

    Irene:

    Hoi Amanda,

    Alles goed daar? Je laatste weekje al weer in Ghana. De tijd is echt omgevlogen. Wat ontzettend naar voor jullie om weer te moeten zien hoe ze daar met de kindjes omgaan. Er zullen vast snel weer nieuwe vrijwilligers komen om de kindjes liefde te geven. Geniet van je laatste week daar en alvast een hele goede reis terug.
    Liefs, Irene

  • 10 Mei 2010 - 08:16

    Yvonne:

    Hej meis,

    Wat heftig allemaal. Ik kan me voorstellen dat je een keer je geduld verliest wat die mensen betreft. Natuurlijk is de cultuur anders dan bij ons en zijn lijfstraffen daar de gewoonte, maar dit klinkt inderdaad gewoon als frustratie. Jij bent op dat moment met zo´n kind bezig. Jammer dat er niet wat meer controle op die leiding is.

    Heeeel veel sterkte met afscheid nemen!
    Dikke knuffel Yvonne

  • 10 Mei 2010 - 17:34

    Stichting Muses:

    Hee Amanda!
    ja dat is zeker heftig ja zo op je laatste dagje. maar inderdaad gewoon heel veel knuffelen!! geniet van je laatste weekje! en wow schiet al op met het weeshuis zeg!
    Groetjes Nicole

  • 10 Mei 2010 - 20:08

    Annemieke:

    hoi Amanda, de tijd is omgevlogen. we zullen het weer fijn vinden je te zien en Andre wel helemaal!groetjes van ons allemaal

  • 10 Mei 2010 - 20:18

    Lenie:

    Hoi schat
    weer lekker met de kids gekroelt?geniet er nog maar van.
    Ik heb een mooie roos voor je gekocht en ik zal hem morgen op de kist van tante Antje leggen.Fijn dat je een kaartje naar haar gestuurd hebt uit dat verre Afrika ze was er zo trots op dat je aan haar gedacht had.
    Dus lieverd het ga je goed.we bellen nog. heel veel liefs en kxs van ons allemaal.

  • 13 Mei 2010 - 12:06

    Lotte:

    Hey lieverd! Wat ben ik trots op je dat je je mond heb opengetrokken tegen dat mens, heel goed van je! Dat je alweer bijna naar huis komt is echt onwerkelijk maar natuurlijk vind ik dat super leuk! Geniet nog lekker met de kindjes daar en knuffel ze inderdaad maar goed plat, dat hebben ze vast nodig!
    En als ik niks meer van me laat horen omdat ik dat weer eens vergeet, dan wens ik je alvast een goede reis terug meis!

    Dikke kus Lot

  • 15 Mei 2010 - 11:36

    Marieke:

    Hej meis,

    Knuffel ze allemaal nog maar eens goed. Het klinkt alsof die dame het erg lastig vond dat ze de touwtjes even uit handen moest geven. Lijkt me een nare ervaring om weer geconfronteerd te worden met de wreedheid van deze manier van omgaan met die kleine kids. Ik hoop met je mee dat er snel weer vrijwilligers komen zoals jij om die kleintjes te overladen met liefde.

    Ben supertrots op jouw meid! Zie je snel weer

    Dikke knuffel

  • 15 Mei 2010 - 18:42

    Caroliene:

    Er was eens…… een meisje die heel graag naar Afrika wilde en op een dag ……
    Altijd zal er iemand zijn die daar haar naam zal herinneren……. her name is Amanda.
    YOU DID IT GIRL !!!!!!!!!!!!
    Goede reis terug, liefs: Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Jihoeee, ook dit jaar weer terug naar Ghana!! Weer heerlijk genieten van het prachtige land en de lieve mensen!! Dit keer verblijf ik 3 weken bij ons sponsorproject 'Hamashiah Daycare Centre'. Uiteraard zijn we met onze stichting 'Kind van Ghana' nog steeds hard opzoek naar sponsoren! Mocht je iets voor ons willen/kunnen betekenen, neem dan een kijkje op: www.kindvanghana.nl of www.facebook.com/kindvanghana. <3

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 48059

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 24 Januari 2015

Me fie fofr)

10 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Verliefd op Ghana

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Terug naar Ghana

14 Februari 2010 - 17 Mei 2010

Mijn reis naar Ghana

Landen bezocht: