Butre en Kakum - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Butre en Kakum - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Butre en Kakum

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

19 April 2010 | Ghana, Kumasi

Afgelopen donderdag moesten we er weer vroeg uit, om de bus van 4 uur ’s ochtends te halen naar Takoradi.. Vanaf hier snel even doorgereisd naar Axim, om Anouschka haar oplader op te halen en hier even lekker op het strand geluncht! Daarna een trotro gepakt naar Butre, de weg ernaar toe was weer super! We reden door de middle of nowhere en stopte ook nog even bij een ‘fabriekje’ waar ze palmolie maken.. Leuk om te zien!!
Eenmaal aangekomen in Butre, moesten we nog een klein stukje door het dorp lopen om bij de Hide Out Lodge te komen.. Uit het niets verscheen er een super prachtig strand voor ons!! Nog even over een zeer krakkig mikkig bruggetje en toen waren we er! Gelijk lekker een duik genomen in de zee en daarna een hapje gegeten en vroeg naar bed gegaan.. Een hele dag reizen is toch altijd wel vermoeiend!
De volgende dag was Anouschka jarig!! Lekker uitgebreid ontbeten aan het strand en daarna lekker gaan zonnen en zwemmen.. Nog even bij de Hide Out Lodge geluncht en toen weer opweg gegaan naar Capecoast! Hier verbleven we in een heerlijk hotel en zijn we ’s avonds nog gezellig uiteten geweest voor Anous d’r verjaardag, lekker aan het strand een heerlijke pizza gegeten!
De volgende dag zijn we naar Kakum National Park geweest! Hier hebben we de Canopy Walk gedaan, een loopbrug tussen de hoge bomen in het regenwoud van ongeveer 350 meter lang en 40 meter hoog.. Haha, nog best wel spannend, zo’n touwbruggetje!! ;) Het was wel erg leuk en het uitzicht was weer prachtig!! ’s Middags even lekker lui een tukkie gedaan in het hotel en daarna nog even wat wezen shoppen en over het strand gelopen.. ’s Avonds lekker makkelijk een hapje gegeten in het hotel en de volgende dag hebben we een vroege bus terug gepakt naar Kumasi! Die avond hadden we een afscheidsetentje voor Sophie, zij gaat nu 2 weken rondreizen en daarna vertrekt ze naar Tamale.. Was erg gezellig, eindelijk weer eens een lekker wijntje op! Daarna naar een optreden van een bandje gegaan, erg swingend! Zo leuk om te zien dat de Ghanezen zonder enige schaamte overal staan te dansen.. En ook nog eens zo super goed!! Dan zijn wij Obruni’s (blanken) maar een stelletje houten planken! :D

Zoals jullie weten, wilde ik eerst graag mijn sponsorgeld besteden aan het opknappen van de speeltuin in ons weeshuis, maar heb nu besloten om dit niet meer te doen! Ik ga een gedeelte van het sponsorgeld besteden aan een weeshuis in Homako, hier verblijven Sanne en Jitske. Het weeshuis is opgezet door een Ghanees gezin en er verblijven 25 kinderen in één gebouw. Veel kinderen bereiken de pubertijd en het gezin wilt een nieuw verblijf gaan bouwen, zodat de jongens en meiden gescheiden kunnen worden. Hieraan wil ik graag een bijdrage leveren, zeker gezien het gezin niet veel geld heeft en hun leven in het teken hebben gesteld voor de weeskinderen.. Heel anders in mijn weeshuis, dat door de overheid gefinancierd wordt. Als jullie het leuk vinden, kunnen jullie even gluren op Sanne en Jitske’s weblog! :) www.sannehietbrink.waarbenjij.nu en www.jitskevanhonk.waarbenjij.nu
Het andere gedeelte wil ik nog wel gaan besteden aan de kinderen in mijn weeshuis, misschien de speeltuin een likje verf geven, wat speelgoed kopen en een leuk uitstapje organiseren! Maar hierover houd ik jullie allemaal nog op de hoogte!!

• 19 April 2010 - 15:24

Anita Mam Van Anous:

Hai amanda super om je verhaal te lezen meid. Jullie hebben het prima gehad zo te lezen en zoals ik tegen nous zei ik zou niet zo gauw op zo'n loopbrug lopen hoor petje af voor jou meid. Ik wil je ook bedanken dat je het zo gezellig heb ggemaakt voor anouschka op haar verjaardag, echt super relaxd allemaal. Nog een paar weken amanda en dan keer jij ook naar huis. Maar zover is het nog niet, leuk dat je de weeshuis in Homako gaa ondersteunen alle hulp is welkom. Nou meid d ehartelijk groeten van Bart en mij en hou je goed en nogmaals bedankt en we verheugen om je een keer weer te zien bij ons hier in Rheden.
    Doeg liefs anita en bart x x

• 19 April 2010 - 15:34

Marieke:

hay amanda.
    wat heb je weer een hoop meegemaakt en wat fijn dat jullie het zo gezellig hebben met zijn alle.
    goed dat je een bestermming hebt gevonden waar je wel een goed gevoel bij hebt ik denk dat zij er heel blij mee zijn,nog een paar weekjes dan ben je weer thuis gaat het al kriebelen?
    nou meis weer de groeten van je tantetje en tot je volgende reisverslag,marieke

• 19 April 2010 - 16:47

Stichting MUSES:

Hee Amanda!

lekker relaxed zeg! En ook en goed idee om een extra verblijf te bouwen ook duurzaam wat er lang blijft staanb om het aan jou te herinneren! ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!
    Suc6 ermee

Groetjes Nicole

• 19 April 2010 - 21:50

Lenie:

Hoi schat
    wat maken jullie toch een hoop mee.
    We hebben nog erg gelachen dat je ons er tussen genomen had met de ontmoeting met de olifant.Maar je stond er mooi op.leuk dat jullie voor Anouskcha je best hebben gedaan om er toch ver weg een fijne verjaardag van te maken.
    wat gaat het toch snel voorbij nog 28 dagen.
    Spandoek is al klaar dikke kus succes met je projekt. groetjes aan de meiden

• 21 April 2010 - 17:31

Annemieke:

hoi amanda,
    erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    wat gaat de tijd snel!
    goed plan om wat te doen voor het weeshuis in Homako.hier alles goed, gr van ons allemaal

• 24 April 2010 - 19:49

Lotte:

Lieve schat! Wat zijn jouw verhalen toch heerlijk om te lezen! Geniet van dit leventje, want wat jij meemaakt is echt heel erg bijzonder!
    Ik blijf je volgen!
    x lot