Heerlijk weekje Kona - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Heerlijk weekje Kona - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Heerlijk weekje Kona

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

22 Juli 2012 | Ghana, Kumasi

Afgelopen week zijn we heerlijk een weekje in Kona gebleven.. Het is zo'n fijne, warme plek om te zijn! Vorige week zondagavond werden we weer warm onthaalt door onze hostouders en kinderen. Erg gek, maar zelfs na zo’n korte tijd hier te zijn, voelt het echt weer als thuis komen.
Maandag hebben we meegedraaid in het kinderdagverblijf en de kindjes zijn zo ongelooflijk schattig! :) Daarnaast zijn we begonnen aan de verdere bouw van het kinderdagverblijf. De builder was al gekomen en heeft de oude muur eruit gesloopt, gezien we het gebouw iets willen uitbreiden en er twee groepen van willen maken. De middag hebben we gespendeerd aan het zoeken naar stenen voor het gebouw en dit was nog wel een aardige onderneming. Aardig stukje richting Kumasi afgereisd, waar overal flinke Obruni-prijzen werden gemaakt! ;) Uiteindelijk uiteraard gewoon goed geslaagd in ons dorpje zelf! Haha, te grappig hoe dingen hier soms gaan. Ook gelijk wat gespierde mannen erbij geregeld om de stenen te laden en te lossen.. Dat was wel even een feestje voor Anous en mij! ;) ’s Avonds hebben we de kleren, sponzen en kettinkjes van Arianne uitgedeeld aan de weeskinderen. Het is ongelooflijk hoe blij ze hiermee zijn! De volgende dagen is de builder samen met Opoku super opgeschoten met het gebouw! Ook is de carpenter nog langs geweest om het dak af te maken en hebben Anous en ik hard gewerkt aan het handboek voor het kinderdagverblijf. Het kinderdagverblijf wordt nu geleidt door een juf en onze hostmoeder. Bij de juf hebben we op dit moment onze twijfels en hebben we ook meerdere gesprekken met haar gevoerd, in de hoop dat ze meer structuur en activiteiten gaat bieden aan de kinderen. Op dit moment is dit totaal niet het geval helaas. We hopen erg dat ons handboek vol met tips, dagritme en activiteiten hun meer handvaten kunnen bieden. Afgelopen vrijdag kregen we opeens te horen dat het de laatste dag is dat we de kindjes van het kinderdagverblijf zien, omdat ze na volgende week vakantie hebben en wij die week op reis zijn. Bijzonder dat dit weer zo kort van tevoren wordt aangegeven, vooral omdat we ons handboek nog in de praktijk wilden brengen. Maar ja, that’s Ghana! :D

Daarnaast hebben we veel gelachen, gezongen en gekletst met de kinderen van het weeshuis. Hier krijgen we ook regelmatig heftige verhalen te horen, of zie je hoe beschadigd sommige kinderen zijn, door het verlies van hun ouders. Daarnaast is het nog steeds bizar om te horen hoe de leerkrachten de kinderen mogen slaan, zo naar. In dit land hebben zij een te grote machtspositie, en is opvoeden zo gebaseerd op angst. Wel fijn om met de kinderen te praten over hoe het bij ons gaat en dat het dus ook echt wel anders kan. Regelmatig krijgen we te horen dat ze met ons mee willen naar Nederland, ze willen zo graag een beter toekomstperspectief hebben. Bijna elke avond wordt de televisie buiten gezet en kijken we met z’n allen een filmpje, zo gezellig!! Apart ook om dan onder die mooie sterrenhemel te zitten, knus met z’n allen voor de televisie! Anouschka en ik liggen elke keer weer helemaal in een deuk om de Ghanese films, ze zijn zo slecht, dat ze hilarisch zijn! En vooral hoe de rest van de kinderen erop reageren!! De jonge kinderen kijken al wel hele heftige films hoor, kijkwijzer kennen ze hier absoluut niet! ;)

Zaterdag hebben we onze lieve hostmoeder Beatrice getrakteerd op een dagje Kumasi. Zij zorgt altijd voor alle kinderen en heeft eigenlijk heel weinig tijd voor haarzelf. Eerst hebben we haar meegenomen naar het internetcafe, om haar het emailen uit te leggen. Zodat als zij nog vragen heeft over het kinderdagverblijf, ze makkelijk contact met ons kan zoeken. Ze vond het wel heel erg spannend, 35 jaar en voor de allereerste keer achter een computer! Maar ze deed het super! :) Daarna zijn we lekker wat gaan lunchen bij Vic Baboo’s! Onze oude stek! Beatrice moest echt niks weten van het westerse eten en wilde het allerliefst fufu, wat er helaas niet was.. Dus toen maar rijst genomen! :) Daarna zijn we op pad gegaan om spullen te halen voor het kinderdagverblijf en het weeshuis! Met Beatrice afgesproken dat zij eerst ging vragen naar de prijs, voordat de Obruni’s tevoorschijn zouden komen! Zij kon een kruiwagen regelen voor 60 cedi, wij bij een andere plek geprobeerd, voor ons werd het uiteraard 100 cedi! ;) Door dit aan te geven, hebben we er uiteindelijk eentje mee kunnen nemen voor 58 cedi! Haha, we hadden ze mooi tuk! We hebben zo ontzettend gelachen met Beatrice, echt een top dagje!! Kwamen ’s avonds pas weer terug, waarbij we van alle kinderen een dikke knuffel ontvingen! Ze zijn zo’n warm, fijn gezin met z’n allen! Wil nog helemaal niet naar huis!! :( Het is verslavend om iets voor ze mee te nemen, dus dit keer hebben we voor nieuwe eetborden en twister gezorgd en lekkere mango’s en watermeloen meegenomen. Dus deze avond was ook weer een feestje!!

Vandaag zijn we weer in Kumasi en zullen we hier twee avondjes blijven slapen bij ons oude gastgezin in Asabi, bij Abigail en Alberta! Ontzettend veel zin in! En daarna reizen we door naar de Volta-regio om de prachtige Wli-waterfall te gaan beklimmen! Deze plek vonden we beiden de vorige keer zo bijzonder, dat we heel graag terug willen! Dus deze week wordt een weekje rondreizen! Merk wel dat ik er een beetje een dubbel gevoel bij heb, wil heel graag bij de kinderen in het weeshuis blijven, gezien als we terug komen, we daar nog maar drie daagjes hebben! Tijd vliegt echt veels te snel voorbij en daar heb ik het wel wat moeilijk mee!

Ps. Voor foto's, kijk op: www.facebook.com/kindvanghana.

• 22 Juli 2012 - 14:41

Yvonne:

Love you and miss you! En je moet maar zo denken. Je kunt altijd weer sparen voor een volgend bezoek of verblijf!! Dikke kus voor jou

• 22 Juli 2012 - 18:24

Marietje:

Met een paar leuke foto's nog maar eens actie starten binnenkort.. Heb wel wat leuke ideeën :))

Niet denken aan hoe hard de tijd vliegt.. Genieten meisje, alles in je opnemen en leven per minuut :)

Héél veel mooie momenten toegewenst en een knuffel voor de mindere *kus

• 22 Juli 2012 - 22:01

Lenie:

heel veel plezier volgende week dikke kxs

• 23 Juli 2012 - 14:54

Leonie:

hey lieverd!

wat een prachtig verhaal weer!! Ik snap dat het moeilijk is om alles weer los te laten straks... je kunt zoveel doen nu je er bent en als je er niet bent moet je maar afwachten hoe het loopt!

geniet van de tijd die je nog hebt daar en tot snel!

dikke kus