Genieten in de Volta-regio - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Genieten in de Volta-regio - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Genieten in de Volta-regio

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

14 April 2010 | Ghana, Kumasi

Ons weekje rondreizen door de Volta-regio zit er alweer op en owh, wat was het heerlijk!! Op sommige dingen na dan.. ;)

Vorige week vrijdag rond 9 uur de deur uitgegaan en een trotro gepakt naar Koforidua, waar een predikant gezellig met ons meereisde en het nodig vond om zijn preek door de trotro te schreeuwen.. Gelukkig stapte hij na een kwartiertje uit en konden we genieten van twee zeer grappige, Ghanese films! Daarna hebben we nog twee trotro’s naar Akosombo gepakt en hebben we echt zitten genieten van de prachtige natuur in de Volta-regio!! Echt zooo mooi, vooral als je het Voltameer in de verte ziet liggen.. We hadden een mooi hotelletje geboekt aan de rivier, maar deze bleek bij aankomst helaas vol te zitten en er was niks van onze reservering bekend.. :( Erg jammer, want de locatie was echt super! De duitse eigenaar had gelukkig nog een hotel in de bergen, die nu gerund wordt door zijn ex-vrouw, en wilde ons daar wel even naar toe brengen! Het hotel zag er in eerste instantie wel goed uit en we waren blij dat we ergens konden overnachten.. Hier kwamen we later weer op terug! Het bed was echt knoerhard, de kamer was erg vies en overal zaten beesten, zelfs vieze larven ofzo in ons bed!! Aaaaah!! (Zoals de meesten wel weten, ben ik niet zo van de beestjes.. :p) We hadden geen stromend water en uiteraard werd ik deze nacht weer ziek en werden Anous en ik de volgende dag wakker met 40 bultjes erbij! Hihi, geen geslaagde nacht dus..
De volgende dag hebben we een rondvaart gemaakt over het Voltameer, was echt helemaal super!! Lekker relaxen, genieten van het prachtige uitzicht en goed gegeten van de barbeque aan boord! Helemaal goed.. We verbleven nog een nachtje in onze fijne kamer, maar deze was nu gelukkig grondig schoongemaakt!
De volgende dag zijn we doorgereisd naar Ho en hebben we weer zitten genieten van de mooie natuur! Voor mensen die in Ghana zijn, de Volta-regio is echt een aanradertje! :D
In Ho zijn we lekker een dagje naar het zwembad geweest in het Freedom Hotel, er was hier alleen een feestje aan de gang voor Pasen, wat inhoudt dat de muziek op de stand van zeer hardhorenden staat.. Praten of zelfs een lekker tukje doen aan het zwembad zat er niet in! Maar een lekkere frisse duik maakte alles weer goed!
Maandag weer onze spullen ingepakt en richting Hohoe gegaan. Ritje duurde maar 2 uur, dus we konden ’s middags nog mooi naar Tafi Atome, een apenreservaat! Het bezoekje was kort, maar wel erg leuk!! Eerst een klein stuk gelopen door het bos en op den duur kwamen de schattige, kleine Mona-aapjes tevoorschijn! Echt leuk om ze bananen te voeren en dat ze deze vanuit je hand opeten!! In Hohoe hadden we het helaas weer niet getroffen met de hotelkamer.. Ons bed bestond uit palets met een zeer dun foammatje en ontbijten of avondeten was er meestal niet meer, behalve dan yam of fufu.. Nee bedankt, dat eten ben ik toch echt wel een beetje zat!
Dinsdag was het dan zo ver, de Mount Adfadjato beklimmen! Dit is de hoogste berg in Ghana, 885 meter hoog.. We kwamen zo rond half 11 aan bij de berg en konden aansluiten bij een gezin, erg aardige mensen uit Amerika.. De klim begon al gelijk erg steil en dit veranderde helaas niet meer! :) Ook was het nog eens erg glad, gezien de stortregen van de vorige nacht.. Erg leuk om te zien dat onze gids dit gewoon even op zijn slippertjes deed, zonder enige moeite! Het klimmen viel mij echt zwaar en op den duur ben ik ermee gestopt, vond het wel heel zuur, want wilde graag de top bereiken.. Anous ging nog heel stoer door en na een tijdje gerust te hebben ben ik ook weer doorgegaan, door telkens een klein doeltje voor mezelf te stellen! :) Helaas raakte me water op en probeerde ik Anous te roepen om te kijken hoe ver het nog was, geen gehoor.. Het uitzicht was telkens wel adembenemend, gezien ik elke keer een kleine rustpauze voor mezelf in moest lassen, kon ik wel erg genieten van alle mooie uitkijkplekjes op de berg! Na mijn laatste roep hoorde ik gelukkig Anouschka terug roepen, ze waren helaas al op de terugweg.. De top bleek erg tegen te vallen, ze werden belaagd door een hele horde vliegen, waardoor ze niet even lekker op de top konden gaan zitten en genieten van het uitzicht.. Dus achteraf was het toch niet zo erg dat ik het niet had gehaald! De terugweg konden we gelukkig weer samen doen en was net zo zwaar als de klim.. Eenmaal beneden lekker wat fris gedronken, want daar waren we wel aan toe! Het Amerikaanse gezin was zo vriendelijk om ons mee te nemen naar de Waterfall Lodge (hun verbleven hier en wij wilde graag de volgende dag twee nachten hier verblijven) en konden we net het allerlaatste challetje reserveren! Wij helemaal blij, want het was hier echt prachtig!! Vanaf het terras uitzicht op de Wli Waterfall! Hierna moesten we helaas weer terug naar Hohoe en ons vreselijke hotel.. Een shared taxi gevonden, waar we uiteindelijk met 9 man in zaten!! 4 mannen voorin, 4 vrouwen achterin en een kind op schoot.. Lekker knus en het zag er heel grappig uit!
In ons fijne hotel serveerde ze geen avondeten meer, dus we konden gelukkig nog wel gekookt water krijgen, zodat we ons noodvoedsel konden opeten, Noodles! De volgende dag gelukkig opweg naar de Waterfall Lodge, wat keken we hier naar uit!! Het chaletje was echt prachtig, een heerlijk bed en de badkamer was erg mooi! Na al onze vreselijke nachten, hebben we hier even een vreugde-dansje gedaan! Ze kwamen zelfs aan de deur vragen of we wat wilden lunchen en bracht daarna de lunchkaart!! Hihi, wat waren wij onder de indruk! :D Op het terras lekker geluncht en zitten genieten van het owh zo mooie uitzicht! Gezien onze spierpijn van de vorige dag, hebben we deze dag lekker helemaal niks gedaan!
Donderdagochtend hebben we eerst een super ontbijtje gehad, BRUIN brood met KAAS!! En daarna zijn we opweg gegaan naar de Wli.. We zaten eerst te twijfelen of we de lower of de upperfall wilden doen, maar toen we hoorden dat de klim naar de upperfall ongeveer hetzelfde is als de berg, was onze keus snel gemaakt! ;) De wandeling naar de lowerfall duurde ongeveer een uur en was echt super mooi! Alsof je helemaal alleen door de wildernis loopt, nog zo ongerept en puur! Door het bos liepen de beekjes van de waterval, waar we telkens met een bruggetje over heen moesten.. Eenmaal aangekomen bij de waterval, vielen we allebei een beetje stil! Wat een ontzettend mooie plek!! De mooiste die ik tot nu toe gezien heb!! Eerst lekker met onze voeten in het water, maar al snel besloten om lekker een duik te nemen en onder de waterval te gaan staan! Het water was echt super koud en onder de waterval kwam dan opeens een megastraal omlaag en dan zag je alle kleuren van de regenboog in het water! Nog even lekker op een rots gaan zitten en zitten genieten van deze onwaarschijnlijk mooie plek.. Ook nog twee Engelse meiden ontmoet, Hannah en Amy, die met ons mee naar de lodge zijn gegaan om te lunchen!
Vrijdag was het helaas weer zo ver om aan onze terugreis te beginnen.. Weer heerlijk ontbeten en de Engelse meiden waren ook richting ons gekomen, zodat we samen terug naar Ho konden reizen! Hier een kamer gehuurd in het Freedom Hotel en weer een heerlijke duik genomen in het zwembad, dit keer waren we helemaal alleen!! Nog lekker een hapje gegeten en daarna betijds naar bed gegaan.. De volgende dag rond 9 uur uit het hotel vertrokken, om zo rond half 7 ’s avonds aan te komen in Kumasi! Lekker nog even een pizzaatje gegeten bij Vic Baboo’s en toen weer op naar huis..
Het weekje weg heeft ons echt even goed gedaan, ik kan er nu weer helemaal tegen aan! :) Bij thuiskomst hebben we onze nieuwe huisgenoot ontmoet, Kate uit Engeland.. En het was erg leuk om Abigail (ons 2-jarige hostzusje) weer te zien, echt een exemplaartje!!

Na het weekje reizen was het ook erg fijn om alle kindjes in het weeshuis weer te zien, had ze echt een beetje gemist!! Maandag zijn we lekker de hele dag gebleven en hebben we ’s middags leuk zitten kletsen met de jongeren in het weeshuis, hun hebben nu een maand vrij van school.. Voordat ik met Anous ging reizen had ik al gehoord dat Tijaini waarschijnlijk opgehaald zou worden door zijn vader en afgelopen maandag was hij inderdaad niet meer in het weeshuis.. Vond ik toch wel even moeilijk, ook al is het voor hem absoluut beter! Vandaag ook nog erg slecht nieuws te horen gekregen, dat er een meisje is overleden op het terrein.. Vooral voor de vrijwilligers die met haar hebben gewerkt, is dat heel erg zwaar!

Morgen ga ik alweer op reis (moeten eerst een oplader van Anouschka ophalen in Axim), lekker relaxen op het strand in Capecoast en zaterdag gaan we naar Kakum, moet erg leuk zijn! Tot de volgende blog maar weer!

• 14 April 2010 - 21:54

Lenie:

Hoi Amannie
    ik heb weer genoten van je reisverslag.Fijn dat jullie zo genoten hebben van de reis.triest voor het meisje dat ze zo om het leven is gekomen.zal inderdaad voor die vrijwilligers moeilijk zijn.wat vliegt de tijd nog vier weken.gelukkig dat je je beter voelt.liefs ma

• 15 April 2010 - 10:42

Hoi Meisje :

ikgeloof dat je lekker aan het ge nieten ben verlang je nog niet naar ons kiker landje maar al die indruken die je op doe zullen wel mooi zijn verder ales goed met je hier gaat verder alles goed met ons geniet maar van je laatsen weeken wat het is haast zover dat je

• 16 April 2010 - 22:17

Sanne:

hee aman klinkt echt super! dat wil ik zeker ook doen! heb zin in volgende week! dikke kus

• 17 April 2010 - 16:46

Marieke:

hay amanda.
    wat is het toch leuk om je reisverslag te lezen,volgens mij hoef jij je leven niet meer op vakantie met alles wat je meemaakt en ziet.
    ja soms zijn dingen wel dubbel he en moet je even flink slikken want[hoe cliche ook]je kunt er niets aan veranderen ik denk dat je heel anders thuiskomt dan toen je weg ging dat het leven hier wel heel erg anders is dan daar dat wordt ook nog even raar denk ik, nou meis nog heel veel reis plezier en ik blijf je volgen.
    Dikke knuf van je tantetje

• 20 April 2010 - 08:31

Opa En Oma Nijenhuis:

hallo amanda fijn dat je het leuk heb gehad op je reisje dan ken je ook wat over het land vertellen als je weer thuis bend nu hier gaat het wel maar opa loopt erg slegt en heefd nu fisio dus hopen maar dat het gouw beter wort zo nu weet je weer een beetje hoe het hier ook is groedjes van opa en omaxxxxxx