De tijd vliegt! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

01 April 2010 | Ghana, Kumasi

En toen zat ik alweer op de helft! Jeetje, wat gaat de tijd toch hard!
Na mijn weekendje Axim ben ik helaas weer ziek geworden, hetzelfde als de vorige keer.. Ik ben bang dat het bijwerkingen van de Lariam zijn, dus het is nog even afwachten hoe het gaat verlopen! Op dit moment voel ik me gelukkig wel weer helemaal goed! :)

Afgelopen weekend zijn we lekker een weekendje in Kumasi gebleven en hebben we Sanne en Jitske op visite gehad! Zaterdag zijn we naar Bobiri geweest, een soort vlindertuin. We hadden ergens al wel gelezen dat we nog wat kilometers moesten lopen, maar uiteindelijk bleken het er toch wel een stuk meer te zijn! ;) Met alleen een flesje water, waren we niet echt goed voorbereidt.. De wandeling was wel heel erg mooi en onderweg kwamen we al veel mooie vlinders tegen! De vlindertuin was helaas niet echt een tuin waar we lekker in konden zitten, maar we kregen nog een rondleiding door het bos. En daarna konden we weer beginnen aan de lange tocht terug! Die avond wilden we eigenlijk nog gaan stappen, maar jullie snappen, daar waren we allemaal iets te moe voor! :)

Een leuk weekje gehad in het weeshuis, op dit moment zijn er alweer twee vrijwilligers naar huis, waardoor we nog maar met zijn 2en zijn.. Anouschka heeft deze week gezellig wat dagen meegelopen! Ik vind het heerlijk om met de kleintjes te kroelen, maar ik mis soms wel een beetje uitdaging in het werk.. Zit met Anouschka met het idee te spelen om misschien wat kinderen in de middag bijles te gaan geven, lijkt me echt heel erg leuk!!
Daarnaast vind ik het nog steeds heel moeilijk om te zien hoe ze met de kinderen omgaan, al heb ik wel meer begrip gekregen voor de situatie.. Want de huismoeders moeten soms in hun eentje voor 20 kinderen zorgen, echt wel respect voor! En daarnaast is het ook gewoon de cultuur hier, hoorde van de week van mijn hostmoeder dat het heel gewoon is om je kind te slaan met een stok of iets dergelijks. Zo worden alle kinderen hier opgevoedt, hun redenatie is dat de kinderen anders te verwend worden en niet goede keuzes kunnen maken tussen goed en slecht. De verhalen die ik hierover hoor, zijn echt onvoorstelbaar en iets waar ik echt niet met mijn hoofd bij kan! En daarnaast speelt de gemeenschap en de sociale controle hier een grote rol. Als je jouw kind niet goed opvoedt, wordt je hier op aangekeken door de gemeenschap en wordt je bestempelt als een slechte ouder. En een goede naam betekend hier alles!

Vanaf morgen ga ik lekker een weekje rondreizen met Anouschka naar de Volta-regio, echt super veel zin in!! We gaan lekker relaxen op een rondvaart, watervallen bezoeken en de hoogste berg van Ghana beklimmen!! :D Ben er ook echt even aan toe om weg te gaan uit Kumasi.. De laatste tijd vind ik het soms wat benauwend in het gastgezin, gezien de cultuurverschillen.. Veel dingen die worden gezegd, zijn met een verborgen boodschap en dingen worden hier absoluut niet uitgesproken..

Daarnaast heb ik mijn idee om de speeltuin in het weeshuis op te knappen, voorgesteld aan de supervisor. Maar zij stond hier niet echt voor open helaas, ze wilde liever spullen zien zoals luiers en dettol. Dus ik moet nog eventjes bekijken wat ik nou met het sponsorgeld wil gaan doen!

En hoe gaat het voor de rest in ons koude Kikkerlandje? Heb begrepen dat het weer al wel iets lekkerder aan het worden is? Iedereen alvast gezellige paasdagen!! Hier wordt het wel gevierd, maar wel heel somber, gezien de dood van Jezus wordt herdacht.. Iedereen loopt hier twee dagen in het zwart! Dus dit jaar geen lekkere paaseieren voor mij! ;)

  • 01 April 2010 - 16:03

    Anita Mam Van Anous:

    Hoi lieve amanda, heb je verhaal gelezen wat leuk allemaal en wat maak je veel mee. En wat mooi fotos allemaal meid, leuk dat anouschka bij je is met de kleintjes, en ik heb begrepen dat je een meeneemt naar nederland hahaha en een voor mijmeenemen ok. Lieve amanda super dat jullie het zo goed met elkaar kan vinden en Bart en ik wensen jou een hele fijne week samen.
    Veel sterkte met de berg klimmmen hha liefs anita en Bart

  • 01 April 2010 - 17:14

    Jennifer:

    Bewaar wel paaseieren voor je ;)

  • 05 April 2010 - 17:10

    Stichting Muses:

    Hee Amanda!
    wat maak je toch allemaal mee. ik hoop dat je een manier vind om toch ermee om te gaan hoe zij daar met de kids om gaan. en tja het is nou eenmaal zo dat zij zo met de kinderen om gaan. helaas kan je daar denk ik weinig aan veranderen.. moet je ze maar extra knuffelen!
    hopelijk gaat het nog lukken met de speeltuin dus ben benieuwd hoe dat afloopt!
    reis ze en tot je volgende bericht!
    Groet Nicole

  • 06 April 2010 - 11:12

    Irene:

    Hey Amanda,

    Vervelen doe je je niet daar dat blijkt wel uit alle verhalen. :-) Als je dit berichtje leest ben je waarschijnlijk al weer terug van je weekje reizen. Ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad en weer veel mooie dingen hebt gezien!
    Hier in Nederland is alles goed. Het weer wordt inderdaad steeds beter, gelukkig, laat de zomer maar komen!!!!
    Gelukkig voor jou geen paaseieren, ik kan geen paasei meer zien! We hebben ons weer helemaal volgestopt afgelopen weekend ;-)
    Veel plezier en tot je volgende bericht
    Liefs Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Jihoeee, ook dit jaar weer terug naar Ghana!! Weer heerlijk genieten van het prachtige land en de lieve mensen!! Dit keer verblijf ik 3 weken bij ons sponsorproject 'Hamashiah Daycare Centre'. Uiteraard zijn we met onze stichting 'Kind van Ghana' nog steeds hard opzoek naar sponsoren! Mocht je iets voor ons willen/kunnen betekenen, neem dan een kijkje op: www.kindvanghana.nl of www.facebook.com/kindvanghana. <3

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 48066

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 24 Januari 2015

Me fie fofr)

10 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Verliefd op Ghana

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Terug naar Ghana

14 Februari 2010 - 17 Mei 2010

Mijn reis naar Ghana

Landen bezocht: