Aankomst Accra, Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Aankomst Accra, Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Aankomst Accra, Ghana

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

16 Februari 2010 | Ghana, Accra

Hier dan mijn allereerste berichtje vanuit Accra, Ghana!! :D

Het afscheid nemen op zondag van mijn lieve familie en vriend vond ik maar niks.. Ik vond het zo raar om in mijn eentje door de douane te lopen, wetende dat ik ze 3 maanden niet ga zien! Maar goed, de tranen weer vrij snel gedroogd en op naar het avontuur! Zoals de meesten wel van mij gewend zijn, was ik wat aan de late kant.. ;) Maar bij het boarden stond er nog een enorme rij! En na mij werd deze rij alsmaar langer! Uiteindelijk vertrokken we pas om iets over 3en in plaats van 2 uur.. De reis viel me eigenlijk alles mee, lekker twee filmpjes gekeken en het avondeten was goed te doen!

Bij aankomst werden we opgehaald door de lokale organisatie Syto en naar Pink Hostel gebracht, waar ik deze week nog zal verblijven. Hier deel ik een kamer met nog 6 andere meiden. De eerste nacht was erg onwennig, wat een lawaai overal! Kikkers die kwakken alsof hun leven ervan afhangt, jankende honden, een loeiende airco (heerlijk om deze hier overigens te hebben, want het is waaarm!!) en harde muziek van buiten..

De volgende dag hadden we met alle vrijwilligers (we zijn met z'n 16en) een informatiebijeenkomst van Tina, our big black mommie for these months! Erg leuke vrouw en we hebben veel handige informatie gekregen over gezondheid, hygiëne, Ghanese gebruiken enz.
Daarna zijn we lekker naar het strand gegaan, echt prachtig!! Met z´n allen hebben we hier geluncht en nog even lekker gezwommen! De mensen hier zijn erg vriendelijk en willen allemaal graag een praatje met je maken.. Ook zie je overal in Accra mensen die wat willen verkopen, overal staan er kraampjes en op straat verkopen ze van alles, wat ze dan op hun hoofd dragen.. Zo knap om te zien hoe ze dit doen!
Vanaf het strand zijn we een kijkje gaan nemen bij een gravenmaker, hierbij liepen we langs een erg arme wijk.. Indrukwekkend om dit met je eigen ogen zo te zien en onvoorstelbaar dat mensen echt op deze manier moeten leven!
Het is hier traditie om een kist te laten maken die een belangrijk deel van iemands leven weergeeft.. Zo krijgt een vissersman een kist in de vorm van een vis en een trotro-chauffeur bijvoorbeeld een bus!
Die avond ben ik lekker vroeg naar bed gegaan, was erg moe van de warmte en al die nieuwe indrukken! De tweede nacht ging al een stuk beter dan de eerste!

Vandaag hebben we eerst een korte taalles gehad in het Twi.. Erg leuk, want dit spreken ze ook in Kumasi! Daarna hebben we een citytour gemaakt. Hierbij zijn we eerst naar de Makola Market geweest. Niet te geloven hoe groot, druk en chaotisch dit is! Iedereen wilt wat aan je verkopen of je hand schudden en met je praten.. En ze verkopen echt van alles! Ook zijn we naar het monument geweest van de eerste president van Ghana, Kwame Nkrumah.. En daarna nog naar een Craft Market, waar kunstenaars hun werk verkopen.. Onmogelijk om hier gewoon rond te lopen en te kijken, je moet met iedereen mee naar hun winkeltje en willen absoluut dat je wat koopt! Erg vermoeiend..

Morgen krijgen we les in de Ghanese muziek en dans.. Lijkt me erg leuk! Donderdag krijgen we kookles, dan gaan we 3 Ghanese gerechten maken en deze daarna gezellig opeten! Mijn tweede week van workshops gaat waarschijnlijk niet meer door, gezien ik de enigste ben die zich daarvoor heeft aangemeld.. :) Dus ik vertrek waarschijnlijk vrijdag (om 4 uur 's ochtends!!) al naar Kumasi! En eigenlijk vind ik dit wel prima, ik heb erg veel zin om aan de slag te gaan in het weeshuis!! Lijkt me echt super!!

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes en smsjes, doet me erg goed!! :) Het is nog steeds wel erg wennen aan alles.. Ik hoop snel weer een berichtje te kunnen plaatsen!

  • 17 Februari 2010 - 07:05

    Irene:

    Hey Amanda,

    Fijn om te horen dat de vliegreis goed gegaan is en dat het slapen al beter gaat. Je hebt al een hoop indrukken op gedaan lees ik je eerste 2 dagen. Het klinkt allemaal erg leuk.
    Hier is het nog steeds koud en ze geven weer sneeuw op :-( Stuur maar wat zonnestraaltjes naar Nederland misschien helpt het ;-)
    Jammer dat de workshops niet door gaan. Heel veel plezier nog deze week met de muziek, dans en de kooklessen en succes vrijdag als je naar Kumasi gaat

    Dikke knuffel Irene

  • 17 Februari 2010 - 07:57

    Stichting Muses:

    Hee Amanda!
    goed om te horen dat je goed bent aangekomen! en zo te lezen heb je al heel wat indrukken op gedaan, echt leuk om te lezen! ga er maar heel goed van genieten!
    Groetjes Nicole

  • 17 Februari 2010 - 11:56

    Yvonne:

    Hoi lieverd!!

    Ik elke dag gekeken of je al een berichtje had, maar ik heb me nu aan je e-maillijst toegevoegd!

    Super dat je al zoveel gedaan hebt en ben blij dat het goed met je gaat!
    Dikke knuffel Yvonne.

  • 17 Februari 2010 - 12:38

    Jennifer:

    He Meissie,
    Fijn om wat van je te horen!
    Gelukkig heb je het naar je zin... Geniet er van!!

    Ben trots op je...
    Dikke knuffel Jennifer...

  • 17 Februari 2010 - 18:47

    Shirley En Ricardo:

    hoi aman
    wat leuk om dit allemaal te lezen!
    zo te horen heb je het wel naar je zin!
    nou meis geniet ervan!!
    liefs ricatdo en shirley

  • 18 Februari 2010 - 14:21

    Lotte:

    Wat goed om te horen dat je het nu al zo leuk hebt meis! En wat een prachtige foto's heb je al gemaakt! Geniet er nog van en ik blijf je volgen!

    Kus Lote

  • 18 Februari 2010 - 14:30

    Linda:

    Hoi Amanda,

    Wat leuk om je eerste reisverslag te lezen! Gelukkig is het reizen goed gegaan.
    Wel fijn dat je eerst nog een week hebt om te wennen, voordat je aan de slag gaat.

    Volgende week naar het weeshuis, spannend!Ben benieuwd naar je reisverhaal daarvan. :) Succes!

    Groetjes Linda

  • 18 Februari 2010 - 14:39

    Joke Redelijkheid:

    hallo amanda,

    fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    je hebt al veel gezien zoals ik gelezen heb,door je moeder word ik wel op de hoogte gehouden over je verblijf maar ik zal je ook op de site volgen hoor erg leuk om je verslag te zien.
    geniet er lekker van 3 maanden zijn zo weer om en als je terug bent is hier de sneeuw ook vast over en is het hopelijk ook lekker weer,
    zo maar een klein berichtje van mij.

  • 19 Februari 2010 - 14:30

    Gerrie:

    hoi Amanda,

    Even voorstellen ik ben de moeder van Corina,en collega van je moeder, fijn dat je een goede reis heb gehad, ga maar lekker op avontuur in dit land,en vooral genieten , want het is zo om. Ook voor het thuisfront hoor!!

    Ik hoop dat je heel veel indrukken zal op doen, er zullen ook wel dingen waarbij je tweekeer moet kijken van zie ik het wel goed,bedden die ze langs de weg verkopen en zo!! ik moest toen gelijk aan de winkel van Fabert denken ongelofelijk soms,en nog veel meer,ik heb natuurlijk heelveel van Corina al gehoord en gezien, haar vriend is nu momenteel bij ons op bezoek. Nou Amanda ik kijk al uit naar je volgende blog en veel plezier daar.

    Gerrie.

  • 19 Februari 2010 - 17:51

    Lenie:

    Hoi Amannie
    En is vandaag je reis naar Kumasi doorgegaan?
    als je echt zovroeg weg moest kun je vanavond wel vroeg naar bed.
    Spannend om naar je nieuwe gastgezin tegaan en leuk om je nieuwe huisgenoten te ontmoeten.
    Hier is alles goed nat en somber. Ook wij zijn toe aan een lekker zonnetje.groetjes van ons allemaal en een heeeeeeeeeele dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Jihoeee, ook dit jaar weer terug naar Ghana!! Weer heerlijk genieten van het prachtige land en de lieve mensen!! Dit keer verblijf ik 3 weken bij ons sponsorproject 'Hamashiah Daycare Centre'. Uiteraard zijn we met onze stichting 'Kind van Ghana' nog steeds hard opzoek naar sponsoren! Mocht je iets voor ons willen/kunnen betekenen, neem dan een kijkje op: www.kindvanghana.nl of www.facebook.com/kindvanghana. <3

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 48045

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 24 Januari 2015

Me fie fofr)

10 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Verliefd op Ghana

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Terug naar Ghana

14 Februari 2010 - 17 Mei 2010

Mijn reis naar Ghana

Landen bezocht: