Eerste werkdaagjes - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Eerste werkdaagjes - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Eerste werkdaagjes

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

24 Februari 2010 | Ghana, Kumasi

Afgelopen maandag ben ik begonnen bij het Kumasi Childrens Home! Het is een vrij groot weeshuis, met 2 jongensgroepen en 1 meidengroep. Daarnaast zijn er nog verschillende klasjes aanwezig. Op dit moment werk ik op één van de jongensafdelingen, maar wil kijken of ik na een tijdje ook les kan gaan geven. Heb het idee dat ik hierin meer mijn ding kwijt kan, gezien m’n opleiding.
De kinderen zijn echt super schattig!! :D Als ik aankom, zijn de grote kinderen al naar school en zijn er nog 7 jongetjes, van een paar maanden oud tot ongeveer 2 jaar.. (Leeftijd is niet altijd bekend en ook niet zo belangrijk hier in Ghana)
De werkzaamheden bestaan voornamelijk uit verschonen, wassen, eten geven en spelen.
Ik vind het op dit moment nog erg moeilijk om te zien hoe ze met de kinderen omgaan, ik had me hier wel wat op voorbereidt, maar om het met je eigen ogen te zien is toch wel heel anders.. De leiding kijkt eigenlijk niet naar de kinderen om en tillen ze gewoon op aan 1 armpje en ‘sleuren’ het dan als ware mee.. In de klasjes is het gebruikelijk om een stok te gebruiken, dit heb ik gelukkig nog niet gezien! Als ik hier wat langer ben hoop ik een keer een gesprek hierover aan te kunnen gaan ofzo, maar heb eigenlijk niet het idee dat dit op korte termijn zal veranderen..
De kinderen hebben niet veel, slapen allemaal op 1 kamer en er is vrijwel geen speelgoed.. De eerste paar dagen wel, maar vandaag was het nergens meer te bekennen..
Het breekt m’n hart om de kindjes zo te zien en zou ze het liefst allemaal mee naar huis willen nemen!! Dus als er nog mensen zijn met wat kamertjes vrij? ;)

Morgen heb ik alweer m’n laatste werkdagje van deze week, want ik vertrek donderdag (weer om 4 uur ‘s nachts, de dag begint hier al vroeg :)) met m’n huisgenootjes naar Cape Coast.. Heb er al erg veel zin in, het moet daar erg mooi zijn!

Zijn er nog leuke nieuwtjes of roddeltjes vanuit Nederland?? :D

  • 24 Februari 2010 - 15:47

    Stichting Muses:

    Hee Amanda!
    ja dat zal inderdaad wel even wennen zijn hoe ze met de kids daar omgaan ja. maar ja gelukkig ben jij er om ze en aai over hun bol te geven en te knuffelen ;)
    dus ben benieuwd naar je verdere ervaringen!
    Groetjes Nicole

  • 24 Februari 2010 - 15:56

    Irene:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Klinkt heel zielig hoe ze daar met de kinderen omgaan.
    Wij hebben nog 2 kamertje vrij ;-)
    Lekker dat morgen je laatste werkdag is.
    Niet echt nieuws hier. Het regent en het regent!!! Je zonnestraaltjes zijn nog niet aangekomen ;-)

    Liefs, Irene


  • 24 Februari 2010 - 16:16

    Tantetje Marieke:

    lieve amanda.
    hier voor de tweede keer deze dag een berichtje van mij,gaat het wel een beetje met zoveel moeilijke indrukken ik denk dat je al deze ervaringen nooit meer vergeet en dat als je straks weer thuis bent je wel een cultuur shok zult hebben,alhoewel je al wel heel veel gezien hebt tijdens je opleiding ben je nu iedere dag aan het werk of heb je ook een paar dagen vrij tussen door,ik heb helaas geen kamertje vrij,sorry,nou meisie tot de volgende keer liefs en een knuf van je tanteje

  • 24 Februari 2010 - 16:27

    Nienke:

    Heej Amanda!!

    Ik heb even al je reisverhalen gelezen. Ik vind het nog steeds super stoer hor wat je doet. Alles in het begin een beetje onwenning, maar wat een indrukken heb je al opgedaan!!

    Veel succes met de dingen die je nog gaat meemaken, maar natuurlijk ook veel plezier met de dingen die je gaat doen..

    liefs nienke

  • 24 Februari 2010 - 17:29

    Shirley En Ricardo:

    hallo meissie
    wat zielig he voor die kindertjes!
    het zal best wel aangrijpend voor je zijn allemaal!
    hopen dat je inderdaad nog een gesprek kan aangaan,misschien helpt het!
    nou meissie ik wens je veel succes en een lieve groet vanuit nederland!!
    liefs ricardo en shirley

  • 24 Februari 2010 - 19:53

    Karine (van Het MKD):

    Leuk om te lezen zeg. Het doet me denken aan mijn tijd in suriname! Vooral de cultuurshock! ik zag in suriname ook van die 'zusters'(2 verzorgenden op 50 kids) die ook rondliepen met de pollepel en vooral op de stoel blijven zitten en de oudere kinderen bevelen een ander kind soms een tik te geven, wanneer die vervelend was!!
    Vanuit nederland weinig schokkende dingen, behalve sven kramer die de binnenbocht heeft genomen tijdens de 10 km en olympisch goud is misgelopen!
    Groetjes, succes en tot de volgende keer!

  • 28 Februari 2010 - 09:38

    T Nijenmhui:

    Hallo AMANDA JE WERK VERSLAG BEKEKEN LEUK WE WILLEN HET OOK EENS PROBEREN OM EEN BERICHTJE
    TEREG TESTUREN HIER IS ALLES GOED HOPEN VAN BIJ JAU OOK NU WE HEBBEN ALLES DE LIFT DE SCOOTMOBIEL DE SANNIETEER

  • 28 Februari 2010 - 09:47

    T Nijenmhui :

    ZORIE IK WAS NOG NIET HELEMAAL KLAAR MET DE BRIEF EERST NOG BEDANKT VOOR JE BERICHTJE IK BEN DIT EVEN AAN HET UIT PROBERN EN IK DRUKTE ONDER OP DE BRIEF EN WEG WAS HIJ DAN MAAR IN TWEE KEER VEEL LIEFS VAN OPA EN OMA EN TOT HET
    VOLGENDE BRIEFJE

  • 28 Februari 2010 - 16:50

    Lenie:

    hoi schat
    En hoe was het weekend? we hopen dat je genoten hebt in Cape Coast.Je zal wel op mooie plekken geweest zijn.We zijn benieuwd naar je foto's.
    Alles weer goed met de darmflora.Pa was ongerust dat we niets meer van je gehoord hadden.geen bericht goed bericht toch.Maar Andre kwam nog langs en stelde hem weer gerust.ik bel je spoedig. Werkse van de week.Een hele dikke kus en hugs van ons allemaal.

  • 28 Februari 2010 - 16:50

    Lenie:

    hoi schat
    En hoe was het weekend? we hopen dat je genoten hebt in Cape Coast.Je zal wel op mooie plekken geweest zijn.We zijn benieuwd naar je foto's.
    Alles weer goed met de darmflora.Pa was ongerust dat we niets meer van je gehoord hadden.geen bericht goed bericht toch.Maar Andre kwam nog langs en stelde hem weer gerust.ik bel je spoedig. Werkse van de week.Een hele dikke kus en hugs van ons allemaal.

  • 28 Februari 2010 - 16:53

    Lenie:

    Hoi Schat
    Het duurde een tijd voor hij het bericht door stuurde.En je weet het weer te ongeduldig.niet echt geschikt voor de computer.veel liefs ma

  • 07 Maart 2010 - 18:49

    Karine:

    vast wel wennen, dat niks op tijd loopt. Zijn we hier wel anders gewend! Maar geloof me: je went eraan! Je houdt er op en gegeven moment rekening mee, zonder je er aan te ergeren! En straks als je thuis komt vind je het weer heerlijk dat iedereen wel weer op tijd komt en ben je het al snel weer vergeten!
    Zo te horen is het best frustrerend in het kinderhuis. Jammer he, dat dit zo moet. Gek, toch dat niet iedereen het beste uit die kinderen wil halen? Soms kan je er met je pet niet bij!
    Wat een goed plan dat jullie je donatie in vaststaande speelattributen willen steken. Hou je er rekening mee, dat ze hier ook nooit mee op tijd zijn? Dus dat als jullie er nog van willen genieten, je snel actie moet ondernemen? Straks hebben jullie iets moois uitgezocht, en staat het er nog niet als je weggaat!
    Veel succes deze werkweek en vergeet niet dat alle positieve aandacht, die de kinderen van jullie krijgen toch maar mooi is mee genomen. Die nemen ze de kinderen niet meer af.
    Groetjes karine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Jihoeee, ook dit jaar weer terug naar Ghana!! Weer heerlijk genieten van het prachtige land en de lieve mensen!! Dit keer verblijf ik 3 weken bij ons sponsorproject 'Hamashiah Daycare Centre'. Uiteraard zijn we met onze stichting 'Kind van Ghana' nog steeds hard opzoek naar sponsoren! Mocht je iets voor ons willen/kunnen betekenen, neem dan een kijkje op: www.kindvanghana.nl of www.facebook.com/kindvanghana. <3

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 48060

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 24 Januari 2015

Me fie fofr)

10 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Verliefd op Ghana

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Terug naar Ghana

14 Februari 2010 - 17 Mei 2010

Mijn reis naar Ghana

Landen bezocht: