Cape Coast en Elmina - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu Cape Coast en Elmina - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

Cape Coast en Elmina

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

04 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Hier dan weer een blogje van mij! :D

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn huisgenootjes in Cape Coast geweest! Echt heerlijk om even weg te zijn uit het chaotische en drukke Kumasi! Donderdagnacht weer vroeg uit bed, de bus vertrok om 4 uur ‘s ochtends.. Deze net op tijd gehaald, want de taxichauffeur was super laat! Rond half 8 kwamen we aan in Cape Coast en zijn we gelijk door gegaan naar ons guesthouse.. Daar lekker even ontbeten op het dakterras en toen besloten om gelijk naar Elmina Castle te gaan, ongeveer 10 minuutjes van Cape Coast af. Dit kasteel is gebouwd door de Portugezen in 1482, eerst als handelpost en later werd het een belangrijke plek voor de slavenhandel. In 1637 hebben de Nederlanders het veroverd van de Portugezen. Ik vond het heel indrukwekkend om hier rond te lopen, zo’n prachtige plek waar zoveel leed en wanhoop is geweest.. Na onze tour zijn we nog even het dorpje in gegaan, een echt vissersdorpje waar veel mensen in armoede leven. Daarna zijn we terug gegaan naar Cape Coast, lekker even geshopt en daarna het strand op gegaan! De kust is hier echt zo ontzettend mooi!! Aan het eind van de dag werden we helaas wel lastig gevallen door een groep kinderen, die in het Twi rare opmerkingen zaten te maken en 1 meisje zat op een aparte manier te spelen met haar mesje, voor onze neus.. Toen we het echt zat waren een oudere meneer erbij geroepen, die hebben hier erg veel gezag en ze wisten niet hoe snel ze weg moesten wezen! :)
’s Avonds hebben we lekker makkelijk in het guesthouse gegeten en lekker betijds naar bed gegaan, zo’n gebroken nacht is toch wel vermoeiend! Volgens mij slapen Ghanezen niet veel, want tot ongeveer 3 uur was er ontzettend veel herrie buiten en rond half 5 begon dit weer! Oordopjes zijn hier echt een uitkomst! ;)
De volgende dag hebben we het kasteel in Cape Coast bezocht, een stuk toeristischer dan Elmina Castle.. Toch ook weer indrukwekkend om rond te lopen en te horen hoe ze omgingen met de slaven, barbaars gewoon..
Daarna zijn we wat gaan lunchen op het relaxse dakterras van ons guesthouse en rond 3 uur zijn Anouschka en ik naar het strand gegaan (Sophie voelde zich helaas niet lekker), een heerlijk stuk onverlaten strand gevonden.. Echt genieten!!! En super mooie foto’s kunnen maken! Ik kan helaas geen foto’s meer uploaden op deze site, maar ik heb er een paar op Hyves gezet! Kunnen jullie een beetje meegenieten! :)
’s Avonds in het Castle Restaurant lekker pizza gegeten en lekker lang getafeld. De volgende dag zijn we betijds naar huis gegaan, want Anouschka had erg veel last van haar arm (een boil, wat hier veel voorkomt bij de kinderen).. Helaas stopte onze bus er om half 11 mee en moesten we zeker 2 uur wachten op de volgende bus! Balen.. Gelukkig kwam er rond 12 uur een andere en die ging ook met een omweggetje naar Kumasi, wij weer helemaal blij! Rond 3 uur dan eindelijk thuis en eigenlijk niet veel meer gedaan!

Mijn tweede week in het weeshuis vond ik erg zwaar.. De kinderen zijn echt zulke schatjes en ik geniet ervan om met ze te werken! Maar ik vind het zo moeilijk om te zien hoe ze met de kinderen omgaan in dit weeshuis.. Vraag me ook heel vaak af hoe het is als alle vrijwilligers naar huis zijn en de kindjes alleen met de leiding zijn..
Gehandicapte kinderen hebben het hier extra zwaar, vaak wordt er helemaal niks met ze gedaan en liggen ze de hele dag in bed.. Een meisje is al twee keer vastgebonden aan de bank gevonden op een potje, omdat ze anders zogezegd wegloopt.. En de leiding zit dan gewoon lekker televisie te kijken! Het is frustrerend om te zien en het is net alsof je terug gaat in de tijd.. Ik wil absoluut niet superieur doen en overkomen, maar het kan zo anders en beter! De kinderen worden haast niet gestimuleerd en lopen zo achter in hun ontwikkeling! Ook missen ze hier veel sociale vaardigheden, ik heb wel eens ergens gelezen ‘Survival of the fittest’ en dat geldt hier absoluut!
Ik heb heel erg na zitten denk over wat ik wil gaan doen met mijn sponsorgeld (iedereen nogmaals heeeeeel hartelijk bedankt voor jullie donaties!), omdat in dit weeshuis heel veel spullen verdwijnen.. Vaak neemt de leiding goede kleren en speelgoed mee naar huis, dus daar wil ik het absoluut niet aan besteden.. Gezien ik toch wel heel graag wat voor de kindjes wil gaan doen, hebben Anouschka en ik besloten om eens te kijken of we de speeltuin kunnen opknappen en wat meer speeltoestellen erin te zetten! Dit is iets wat de leiding in ieder geval niet mee kan nemen en waar de kinderen echt veel plezier van hebben! Daarnaast wil ik in de buurt gaan rondkijken naar andere projecten, waar ze wel op een goede manier omgaan met de kinderen..

Morgen vertrek ik weer naar Accra, om daar onafhankelijkheidsdag (6 maart) te vieren! Erg veel zin in, volgens mij kunnen de Ghanezen wel leuke feestjes bouwen! :D

Allemaal alvast een fijn weekend en tot de volgende blog!!

  • 04 Maart 2010 - 18:54

    Annemieke:

    lieve amanda, fijn te lezen dat je het naar je zin hebt,ik hoop dat je wat voor de kinderen kunt betekenen.Ben een weekje met oma uit geweest, dit heeft haar erg goed gedaan. groetjes van ons allemaal.

  • 06 Maart 2010 - 09:17

    Gerrie.:

    hoi Amanda, ik begreep altijd van corina dat het erg lekker was als je een weekend kan relexen. Al de indrukken die je steeds meer opdoet bij de kindertjes, en je gaat almaar meer zien wat er gebeurd, en hoe ze met de kindjes doen,maar ze hebben de liefde van jullie als je er bent en dat is dan op dat moment het belangrijkste, en het ergste is je kan er niets aan veranderen.Maar de ervaringen wat je ziet en nog gaan zien neem je voor altijd met je mee.Trouwens een heel goed project die speeltoestellen, kunnen ze inderdaad niet meenemen en daar kunnen de kindertjes heerlijk op spelen, wel goed vast laten zetten he met beton of zo.

    geniet van het uitzicht en het land het strand en de zee, en ik zie uit naar je volgende blog.

  • 07 Maart 2010 - 10:48

    Stichting Muses:

    Hee Amanda! goed idee van de speeltuin, dat is inderdaad blijvend en de kinderen gaan daar super veel plezier aan beleven, dus een goede oplossing als je ziet dat er dingen gestolen etc worden. Dus ben benieuwd hoe het verder gaat! suc6 verder en maak de kinderen blij!
    Groetjes Nicole

  • 07 Maart 2010 - 20:42

    Corina:

    Hey Amanda,
    Ik volg je blogs trouw hoor ;) Leuk om je verhalen te lezen! Heb je mijn vorige berichtje gehad..? had een heel verhaal getypt en het stond er uiteindelijk helemaal niet :( Goed project heb je gekozen. Zo zul je idd je project geld moeten gaan spenderen.
    Ik vond cape coast en elmina ook zo heftig. Je gaat daar bijna huilend weg. Ga je ook nog naar Tamale??? Ik wil ook!! haha ben jaloers op je! Geniet er van en heel veel succes in het weeshuis!
    X

  • 07 Maart 2010 - 20:47

    Rien:

    Hoi, Amanda,

    Leuk weer wat van je te horen, Merk dat je diverse indrukken op doet die soms heel wat met je kunnen doen en geven je wellicht een wat machteloos gevoel daar het heel moeilijk is om bepaalde dingen daar structureel te veranderen. Maar wees er voor de kinderen op de momenten dat je bij ze bent. En zie inderdaad dat je iets doet met het geld wat van blijvende waarde kan zijn voor hun daar. Heel veel sterkte ,maar geniet ook van de mooie dingen die je ziet en meemaakt daar !

  • 11 Maart 2010 - 09:33

    Lotte:

    Hey meissie. Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk voor jou kan zijn om die kinderen zo te zien. Blijf lekker jezelf want misschien zien ze dan vanzelf dan jou aanpak waarschijnlijk meer effect heeft dan die van hun! Wil je als je een keer tijd hebt dat rekening nr nog eens door smsen? Dan zal ik ook nog eens even wat storten! Geniet van het mooie weer en de stranden, hier is het namelijk nog steeds koud :(
    Ik blijf je volgen!
    Kus Lot

  • 17 Maart 2010 - 10:31

    Yvonne:

    He Amanda!

    Hoe gaat ie daar? Al een poosje geen verhaal meer van je gelezen!

    Kom maar op met die mooie belevenissen. :-D

    Dikke knuffel Yvonne

  • 17 Augustus 2010 - 17:21

    Anne:

    Hoi Amanda,
    met veel bewondering lees ik je weblog die ik via Muses heb gevonden.
    21 november reis ik, met mijn tante, af naar Kumasi om in een weeshuis te werken. ik vermoed in het zelfde als jij, of zij er meerdere kindertehuizen in Kumasi?
    ook wij zijn sponsergeld aan het inzamelen. ik las dat de leiding veel spullen meeneemt en dat je het plan had om de speeltuin op te knappen. dit is precies mijn plan, en ik ben dus benieuwd wat er is.
    daarnaast lees ik je verbazing over de bejegening van de leiding, ook ik zal daar veel moeite mee hebben. Ik hoop dat je het oke vind dat ik je weblog lees en deel met mijn tante?
    groeten Anne Keijzers
    annemariekeijzers@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Jihoeee, ook dit jaar weer terug naar Ghana!! Weer heerlijk genieten van het prachtige land en de lieve mensen!! Dit keer verblijf ik 3 weken bij ons sponsorproject 'Hamashiah Daycare Centre'. Uiteraard zijn we met onze stichting 'Kind van Ghana' nog steeds hard opzoek naar sponsoren! Mocht je iets voor ons willen/kunnen betekenen, neem dan een kijkje op: www.kindvanghana.nl of www.facebook.com/kindvanghana. <3

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 48061

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 24 Januari 2015

Me fie fofr)

10 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Verliefd op Ghana

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Terug naar Ghana

14 Februari 2010 - 17 Mei 2010

Mijn reis naar Ghana

Landen bezocht: