De afgelopen weken - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu De afgelopen weken - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Amanda Thijssen - WaarBenJij.nu

De afgelopen weken

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

22 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Sorry dat jullie zo lang op mijn volgende blogje hebben moeten wachten!! Even kijken waar we gebleven zijn hoor!:) Onafhankelijkheidsdag in Accra viel eigenlijk een beetje tegen, we hadden groot feest verwacht, maar er was alleen ‘s ochtends een optocht en dat was het! De rest van de dag wel lekker rondgesnuffeld op de markt en nog even naar het strand geweest.. Die week hebben we gezellig Anouschka haar vader op visite gehad en ben ik helaas ziek geworden! :( Twee dagen op bed gelegen met buikgriep en voelde me daarna wel wat beter! Die zaterdag zijn we naar Adanwomase (Kente-dorp) geweest, erg leuk om te zien hoe ze de traditionele Ashanti-kleding maken.. We hebben hier een kleine citytour gedaan en je kon goed zien dat de opbrengst van tourisme hier echt ten goede komt van de gemeenschap! Super om te zien!
Die avond ben ik helaas weer ziek geworden, alles kwam er in een rap tempo uit en ik moest van m’n hostmoeder naar het ziekenhuis! Wat een belevenis was dat!! Beatrice en Sophie eerst op zoek naar een taxi om mij op te komen halen, toen hobbelen op de achterbank met m’n emmertje tussen de benen! Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, doet er niemand open, lagen waarschijnlijk allemaal lekker te slapen! ;) Toen even m’n bloeddruk op laten meten, infuus in m’n arm, prik in m’n bil en een handvol pillen ingenomen (zonder te weten wat ik nou echt had).. En toen gaan slapen met 8 andere mensen op de zaal en een vrouw naast me die er erg slecht aan toe was! De volgende ochtend voelde ik me gelukkig al een stuk beter en mocht ik weer naar huis.. De hele week een beetje rustig aangedaan en dit weekend ben ik met Anouschka, Sanne en Jitske naar Axim gegaan! Vrijdag hebben we de bus om 12 uur naar Takoradi gepakt, uiteraard vertrokken we 2 uur later! :) Erg leuk om Sanne en Jitske weer te zien en om te horen hoe hun het hebben op hun project.. Onderweg echt zitten genieten van de mooie natuur en m’n muziek van Tears of te Sun! Besef me dan dat ik gewoon echt in Afrika ben en dat mijn droom werkelijkheid is geworden! We kwamen rond 7 uur ’s avonds aan in Takoradi en hebben toen een taxi genomen naar Axim, in het pikkedonker over een zeer hobbelige weg! En toen kwamen we aan bij het Axim Beach Hotel!! Woooooow, we keken echt onze ogen uit (ook al was het al donker)!! Om jullie een klein beetje jaloers te maken: www.aximbeach.com ;) De volgende dag zijn we vroeg uit bed gegaan, want we wilden een bezoekje brengen aan het dorp op palen, Nzulezu. Vanaf het hotel naar Axim gelopen, over zo’n mooie rode zandweg! Daarna kwamen we aan in het dorp en keken we uit over de zee, zo ontzettend mooi!! En de mensen kwamen van alle kanten om ons te begroeten! Ben er nog steeds niet helemaal aan gewend hoor, al die aandacht omdat je blank bent! Met verschillende taxi’s langs de kust gereden en toen eindelijk aangekomen bij Beyin. Vanaf hier een stukje met de trotro en toen met de kano over het moeras en meer, echt super om te doen!! Twee mannen deden het roeiwerk, dus lekker genieten en foute liedjes zingen.. Het dorp was echt een bezoekje waard, apart om te zien dat alles op palen is gebouwd! Families hebben allemaal een eigen straatje en dit wordt dan telkens verder uitgebouwd.. Het hele dorp doorgelopen en toen weer terug gegaan naar het resort! Hier een lekkere duik genomen in de zee en nog even op het strand gelegen.. ’s Avonds lekker uiteten geweest en nog wat gedronken met Australiers die hier blijkbaar een goudmijn gaan bouwen.. Hiervoor moet uiteraard wel een heel dorp verplaatst worden!
De volgende dag heerlijk de hele dag op het strand gelegen, lekker liggen bakken en in de hoge golven gezwommen! Strand is hier echt zo mooi, prachtige palmbomen en haast geen mensen om je heen!! Nog lekker wat gegeten op het strand en toen lekker betijds naar bed.. Vandaag er weer vroeg uit om terug te reizen naar Kumasi! Om half 9 vertrokken en om 5 uur hier aangekomen, altijd weer een hele onderneming!! :) Dit keer in een niet zo comfortable trotro gereist, waarbij het dak soms aardig gevaarlijk naar beneden kwam door alle spullen die op het dak waren gepropt! Hier in Kumasi nog lekker even een pizzaatje gegeten met Anouschka bij Vic Baboo’s (hij is hier nog steeds, Bibi!) en zo weer op huisje aan!! Morgen weer lekker met de schattige kindjes kroelen.. :D

• 23 Maart 2010 - 06:06

Stichting Muses:

He Amanda!

Gelukkig ben je weer opgeknapt! nooit leuk om ziek te zijn.. en ok ik ben jaloers nu haha op je hotel.. fijn dat je even bij hebt kunnen komen en kunnen genieten van de zon!
    veel plezier met de kids vandaag!

Groetjes Nicole

• 23 Maart 2010 - 09:16

Irene:

Hey Amanda,

Vervelend dat je ziek geweest bent, gelukkig gaat het weer beter met je. Je hebt weer erg veel beleefd het afgelopen weekend, erg leuk om te lezen. Veel plezier weer met de kids deze week, geniet ervan

xxx Irene

• 23 Maart 2010 - 12:02

Jennifer:

Jeetje wat een avontuur!! Heb je dat ook weer meegemaakt ;)

gelukkig is nu alles weer beter met je!
    Mooie verhalen hoor!

Geniet ervan! en we smsen!!

• 28 Maart 2010 - 11:14

Rien Wolfert:

Hoi Amanda,

Leuk weer wat van je te horen , een heel verhaal en ook een heleboel meegemaakt zeg! Leuke ,maar ook minder leuke dingen. In ziekenhuizen verblijven is niet leuk , ik kan heb weten en volgens mij zeker daar niet want daar gaat het er denk ik heel anders toe als hier . Maar goed, gelukkig weer beter en kan je je weg weer vervolgen. Hoop dat je jezelf er dienstbaar kan maken dat je het gevoel hebt iets voor de mensen daar te kunnen betekenen . Heel veel succes !!,
    groetjes Rien

• 29 Maart 2010 - 06:15

Mampsie:

Hoi Lieverd
    fijn je pas nog op skipe gesproken en gezien te hebben.
    Wat een techniek tegenwoordig zo ver weg en toch zo dichtbij.Ik hoop dat je snel goed opknapt en je je tijd vol kan maken.
    goed idee om samen met de andere het kleinere weeshuis te helpen in het noorden.
    Veel succes en een hele dikke kus van ons allemaalXXXXXXXXXXXXXXXX

• 29 Maart 2010 - 06:37

Caroline:

Hoi Amanda, hier een klein berichtje uit Menheerse !!
    We volgen je nog steeds hoor, en we zijn wel degelijk jaloers op jouw zonnetje en stranden,
    palmbomen hobbelige weggetjes en de natuur, ook al moet je met een emmer reizen(geintje)!
    We zijn blij dat je weer opgeknapt bent. Nou meissie tot gauw en kroel voor ons ook maar.
    Groetjes en knuffel van Caroline

• 02 April 2010 - 12:09

Pop En Oma:

bedankt voor jau mail
    fijn dat je weer wat beter bentja dat zal wel in dat vreemde eten zitten maar je zal wel gewoon door moeten of je wil of niet maar je word er wel sterk van nog een paar weekjes en bent al weer thuiswant het gaat erg vlug voor bij groetjes en kusjes van opa en oma